اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با بیان این مطلب که وضعیت بنزین ما اسفناک تر از وضعیت خودروهای کشور است، اظهار کرد: واردات بنزین از چین باید محدود شود چرا که این بنزین سرطانزا است.

گروه ایرانشناسی خبرگزاری دانا(داناخبر)، سمیرا خباز - دیگر به آلودگی هوای تهران هم عادت کرده ایم و در گفت و گو هایمان می گوییم امروز هم هوا آلوده است؟

این شاید نشان از بی توجهی مدنی ما و عدم توجه به حقوق خودمان باشد که هر روز توسط خودمان و صنایع بزرگ در حال پایمال شدن است.

اخباری که از آلودگی هوا منتشر می شود در اکثر اوقات تکراری است و راه حلی پیشنهاد داده نمی شود و فقط در حد اعلام آمارها و توصیه های موقتی مانند طرح زوج و فرد و خارج نشدن از خانه در صورت عدم ضرورت باقی می ماند، حتی در ریشه یابی علل آلودگی و منابع آن هم ضد و نقیض بسیار است.

با شروع هفته هوای پاک که در واقع هوای آلوده است، سعی می کنیم با گفت و گو با کارشناسان علل واقعی این بحران را که هر روز گریبان سلامت شهرهای بیشتری در کشورمان را می گیرد، بشناسیم و راه های حل آن را هم از کارشناسان این حوزه بگیریم.

 

سوخت بنزین کیفیت لازم را ندارد. سوخت های وارداتی شبیه بنزن در هوا است

روز گذشته عبدالرضا کرباسی رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در حاشیه امضا تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی با اداره محیط زیست استان تهران از سوخت هایی که به نام سوخت پاک به پمپ های بنزین تحویل داده می شود انتقاد کرد و گفت: سوختی که به پمپ های بنزین تحویل داده می شود کیفیت لازم را ندارد و این سوخت عملا کیفیت سوخت یورو 4 را ندارد.

وی معتقد است سوخت های وارداتی در کشور چیزی شبیه سوختند و بنزن را در هوا افزایش می دهند.

 واردات بنزین از چین باید محدود شود

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانا گفت: واردات بنزین از چین باید محدود شود و نباید بگوییم ظرفیت پالایشگاه ها بالا رفته چون این کیفیت بنزین سرطانزا است.

 وی گفت: وضعیت بنزین ما اسفناک تر از وضعیت خودروهای کشور است، زیرا زمانی پیکان 60 گرم co تولید می کرد ولی در حال حاضر تبدیل به 3 گرم شده یعنی ما از طریق افزایش فناوری در خودرو ها 20 برابر در انتشار آلاینده ها کاهش داشته ایم، بنابراین بیشتر کیفیت سوخت مطرح است و باید رعایت شود.

کرباسی ادامه داد: بنزینی که در تهران توزیع می شود نفت سوخت است و بخشی از آن از پالایشگاه های خودمان تامین و بخشی از آن از کشور چین وارد می شود، ولی استاندارهای لازم را ندارد.

رییس دانشگاه محیط زیست اظهار کرد: از بنزین هایی که در کشور توزیع می شود تا به حال در اختیار دانشکده قرار نگرفته تا میزان آلایندگی اش تخمین زده شود.

دو نیروگاه به اندازه نیمی از خودروهای در حال تردد آلودگی ایجاد می کنند

محمد هادی حیدر زاده نیز دیروز اعلام کرد: در حال حاضر نیروگاه های منتظر القائم و سیمان تهران به اندازه نصف خودروهای در حال تردد تهران آلودگی ایجاد می کنند.

خودرو های در حال تردد در تهران یورو 2 نیست و دلیل اصلی آلودگی هوا است

اما یک کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرگزاری دانا با رد نظر عبدالرضا کرباسی گفت: خودروهای ما با استاندارد یورو 2 تولید می شوند و در زمان تولید و خروج از کارخانه مشکل آلودگی ندارند، مشکل عمده آلودگی هوا از آنجایی است این خودرو ها در حالی در تهران تردد می کنند که عمر کاتالیست های شان به سر آمده و دیگر خودرو در حال تردد یورو 2 نیست، زیرا عمر کاتالیست های تمام شده برای خودروهای کم تردد 3 سال است. (در حدود 80 تا 120 هزار کیلومتر مسافت طی شده).

 خوردو های اسقاطی تهران به شهرهای دیگر منتقل می شود

این کارشناس محیط زیست معتقد است: باید این را هم در نظر بگیریم که عمر ناوگان خوردو های تهران کمتر از شهرهای دیگر است، خودرویی که در تهران اسقاط می شود به شهرهای دیگر منتقل می شود.

وی تاکید کرد: عمر بیشتر کاتالیست های خودروهای تهران با توجه به کیفیت رانندگی و مصرف سوخت در حدود 3 سال به پایان می رسد و این دلیل اصلی آلودگی هواست


نظرات شما عزیزان:

دکتر عظیمی
ساعت0:14---8 بهمن 1392
در مورد نظر کارشناس محیط زیست در خبر فوق که علت اصلی آلودگی هوا را ناکارامدی کاتالیستهای کهنه خودروها معرفی کرده باید گفت: مشکل ضعف کاتالیستها و عقب ماندگی خودروهای داخلی سالها است که وجود دارد اما تشدید آلودگی هوا مربوط به 4 سال اخیر است و اتفاقی جدیدی هم که در ایران رخ داده، تولید بنزین داخلی در پتروشیمی ها است. پس نتیجه آن می گیریم علت اصلی آلودگی هوا از بنزین داخلی و غیر استاندارد است نه از خودرو ها

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.